BULGARIA 2018

Sunny Beach

Aika:                   24 – 31.5.2018

Matkatst:         Tjäreborg

Lento:                Thomas Cook, Airbus 321, paikka 6A, tullessa 17F.

Hotelli:               Ivana Palace, ***+, alueen pohjoisosassa.

Hinta:                 Äkkilähtö 221/henk, yht 484 eur. kaikkineen.

Miksi:                 Anjalla kävi aika pitkäksi ja kun halpa äkkilähtö oli tarjolla varasimme sen pari päivää ennen lähtöä.

24.5 to

Lähtö kotoa 16.50, auto jätettiin Lentoparkkiin.

Kone lähti ajoissa klo 19.10 ja laskeutui Burgasiin klo 21 aikoihin.

Hotelliin saavuimme vasta puoliltaöin, tietöiden ja hotelleihin asiakkaita jättäen eri hotelleihin.

25.5 pe

Nousin 6. aikaan ja lähdin tuttua Kosharitsan tietä, kattohaikaran pesää ei enää ollut. Löysin kuitenkin harmaa- ja mustapääsirkun entisen pellon pusikoista.

Tulin aamiaiselle, joka oli suhteellisen yksipuolinen, mutta kuitenkin riittävä, hedelmiä ja leikkeleitä olisi saanut olla.

Oli kuitenkin jugurttia, puuroa, muroja, makkaraa, munaa eri muodoissa, kurkkua, tomaattia jne, kahvia, teetä ja kahvileipää.

Ulkona oli alkanut sade, mutta ilma kirkastui puoliltapäivin.

Kävimme iltapäivällä syömässä viereisessä ruokapaikassa maukkaat pitsat.

26.5 la

Kävelimme aamulla keskustaan Kukkaiskadulle noin 1,5 kilometrin matkan. Tulimme bussilla takaisin, bussimaksu oli 1,3 levaa hengeltä, eli noin 70 centtiä.

Ilma oli kaunis, mutta kova tuuli haittasi.

Keittelimme puoliltapäivin kahvit kämpillä ja söimme illansuussa kanaa läheisessä baarissa.

27.5 su

Aamiaisen jälkeen hyppäsin bussiin ja jäin pois jokivarren jälkeiselle bussipysäkille. Pysäkeillä oli selkeä kartta bussireitistä ja pysäkeillä oli selvät nimet.

Kävelin tuttua jokivartta, jokea oli ruopattu reunoilta mihin kaivuri oli ulottunut. Ruovikoista kuului rastas- ja rytikerttusen sekä silkkikertun ääniä.

Haikaroita tai rantakanoja ei kuitenkaan näkynyt. Käännyin siitä joutomaalle, jossa olin kymmenisen vuotta sitten hyviä havaintoja.

Alue oli nyt puskittunut ja ruoho oli korkeata, siksikö lintuja oli vain pusikoissa etelänsatakieliä ja vaaleakultarintoja pääosin.

Ei näkynyt mehiläissyöjiä, harjalintuja, nokkavarpusia  eikä minervanpöllöjä tai lepinkäisiä, käki kukkui kaukana ja haarahaukka ohitti korkealta.

Iltapäivällä kävimme rannalla syömässä kanaa. Ostimme kaupasta viinipullon jonka nautimme illalla kämpillä.

28.5 ma

Aamiaisen jälkeen kävin päätien takana maankaatopaikalla, lintulajeja oli niukasti, kivitaskuja, pari töyhtökiuruja ja mustapääsirkkuja.

Vuokrasin auton läheisestä Crown-liikkeestä. Ford Fiesta tuotiin 13.30 hotelliin.  Auton vuokra oli 17 eur/vrk, takuuraha 100e, jonka sai takaisin.

Lähdimme kohti Pomorieta, tietyö sotki hieman reittiä, piti ajaa melko pitkä kierto Kobleskovon ja Kamenarin kylien kautta.

Ajoin ensin Suolamuseon rantaan, siellä oli pääosin avosetteja jotka hätäilivät poikastensa puolesta.

Pitkäjalkoja, ja useita tiiralajeja sekä molemmat merimetsolajit olivat havaittavissa.

Tästä ajoimme altaille tuttuun paikkaa poliisikopin vierestä surkeata pikkutietä. Vesi oli nyt korkealla, lintujakin vähän koska muuttavia lintuja ei nyt ollut.

Ilmassa oli paljon pieniä hyönteisiä, ne eivät pistäneet mutta olivat kiusallisia.

Ajoimme takaisin samaa tietä, pysähdyin Kamenariin kuvaamaan kattohaikaroita pesillään, aivan tien vieressä oli ainakin 7 pesää.

29.5 ti

Oli alun perin tarkoitus uusia Pomorien retki, mutta koska eilinen anti oli heikohko, emme viitsineet lähteä.

Niinpä lähdimme Nessebarin vanhaan kaupunkiin, Anja halusi tehdä joitain ostoksia. Kävelimme tutuilla kapeilla kaduilla ja teimme pikku ostoja.

Ajoin takaisin Ravdan kautta ja poikkesimme uuteen isoon LIDLin liikkeeseen ihan vaan tarkistamaan mikä täällä oli hintataso.

Peruselintarvikkeet olivat alle puolet Suomen hinnoista, mutta jotkin tuotteet Suomen hinnoissa.

Söimme pääkadun varressa hotellin lähellä salaattiaterian!

30.5 ke

Aamulla kävin etsimässä minervanpöllöä Nessebarin lähistöltä. Aamiaisen kävin tankkaamassa auton, palvelu pelaa huoltamoilla ja 95-bensa 2,25 levaa/l

eli noin 1,3 euroa/l, ei siis kovin halpaa.

Ajelimme vielä pienempää tietä jokivarressa olevan sillan luo, mutta ei nytkään löytynyt mitään mainittavaa, vielä pieni lenkki Kostaritshan tien varteen.

Luovutin auton pois sovittuna aikana. Todella hyvää palvelua Prestige Auto-Rentiltä.

31.5 to

Lähtöpäivän aamuna kävin vielä maankaatopaikalla löytämättä mitään mielenkiintoista. Huoneen luovutimme puoliltapäivin.

Koska koneen lähtö oli puoliltaöin, olisi pitänyt vuokrata päivähuone, mutta otimmekin ostosreissun Burgasiin johon sisältyi vienti lentoasemalle.

Se oli sitä paitsi halvempikin. Ensin meidät vietiin ostoskadulle, emme ostaneet mitään, mutta söimme hyvät sapuskat.

Sitten vielä isoon tavarataloon, missä hinnat olivat yllättävän korkeat, Anja osti kuitenkin kevyet kengät.

Siitä sitten meidät kuskattiin lentoasemalle, missä nopeat muodollisuudet.

Koneen piti lähteä 23.35 mutta se lähtikin jo 23.10. Hienoa.

1.6 pe

Kone laskeutui kahden aikaan. Kotiin ajoimme hyvässä ja yllättävän valoisassa säässä, perillä olimme neljän maissa.

Loppulause.

Ei mitään ongelmia. Muuten mitäänsanomaton reissu.